
Creatief, vernieuwend, onderscheidend, hip, ouderwets, saai, onhandig en overdreven. Allemaal kreten die ik regelmatig bij SchaalX op de werkvloer hoor over cv’s. En moeilijker nog; waar elke consultant een eigen mening over heeft. Als wij er als expert al geen eenzijdig oordeel over hebben, hoe moet een kandidaat dan onder het mom van ‘You either love it or you hate it’ beslissen hoe hij/zij zijn/haar interesse kenbaar maakt voor een nieuwe functie.
Relevantie is leidend. Pas je cv aan op de functie waarop je reageert. Bij een corporate communicatieadviseur bij Achmea zal minder creativiteit worden verwacht (of zelfs gewenst) dan bij een online specialist voor Coolblue. Uit onderzoek blijkt dat recruiters vaak binnen zes seconden beoordelen of een cv interessant is of niet, waarbij voornamelijk wordt gekeken naar je huidige functie, je vorige functie, personalia en je opleiding(en). Als jouw cv-keuze niet aansluit op de functie waarop je reageert zal er eerder irritatie ontstaan en gooi je je eigen ramen in.
Uiteraard speelt de digitalisering ook een rol binnen de recruitment. Over de toekomst van het cv wordt dus veel gespeculeerd, ook bij SchaalX. Gaan we skypen, appen, vloggen, FaceTimen of stoppen we veel tijd en energie in het maken van gelikte prezi’s en websites om jezelf te verkopen? Of blijft een word/pdf cv met een motivatiebrief toch het meest overzichtelijk?
Het zou mijn werk een stuk leuker en levendiger maken om kandidaten te beoordelen aan de hand van een vlog, maar dit gaat me wel veel meer tijd en energie kosten dan wanneer ik een overzichtelijk cv voor me heb. En ook hierin kun je een deel van je creativiteit kwijt met verschillende sjablonen. Voor nu dan inzetten op de combinatie?
Tips vanuit SchaalX consultants om je op weg te helpen:
- Beschrijf duidelijk per functie wat je taken/verantwoordelijkheden waren en de resultaten/successen van jouw werk.
- Wees concreet en duidelijk. Probeer niets te raden over te laten aan de consultant die jouw cv moet beoordelen. Met name belangrijk voor kandidaten uit bureauwereld; geef niet alleen je klanten aan, maar ook wát je hebt gedaan voor deze klanten.
- Er wordt voornamelijk gekeken naar je huidige functie, je vorige functie, je personalia (met een korte omschrijving van jezelf met maximaal 5 regels) en je opleidingen. Zet deze info dan ook altijd op de eerste pagina!
- Vermeld alleen de relevante informatie en laat de meest relevante informatie eruit springen door dit extra te highlighten. Vakken vullen in 1978 is niet relevant voor de functie van communicatie, marketing en/of digital manager (cut the crap).
- Werk met bulletpoints zodat je CV te 'scannen' is (geen verhalende teksten).
- Houd een CV zakelijk, je mag best je best doen op lay-out... maar geen l'art pour l 'art. Dit geldt ook voor je profielfoto. Houd het zakelijk.
- Gebruik functietitels die aansluiten op de functie waarop je solliciteert en die niet teveel jargon in zich hebben. Vooral belangrijk als je buiten je branche solliciteert; zorg dat iedereen je functietitels begrijpt.