5 praktische SEO-tips

Eva Haaijer 6-10-2016 8:59
Categorieën: SchaalX MT

De SCHAAL+’ers volgden vorige week een tweedaagse masterclass over search engine optimalisation (SEO), verzorgd door Expand Online. SCHAAL+’er Eva Haaijer schreef aan de hand van haar bevindingen een blog met vijf SEO-tips. Omdat wij als SchaalX dit blog zo leuk vinden delen wij hem hier nog een keer (ook al is een van de tips het niet klasseloos overnemen van tekst).

Het doel van een zoekmachine is de gebruiker de meest relevante informatie te geven naar aanleiding van zijn/haar zoekopdracht. Om dit te doen maakt de zoekmachine, in de meeste gevallen Google, onder andere gebruik van de tekstuele inhoud van een pagina. SEO speelt hierop in door zowel de content als de technische aspecten van een webpagina aan te passen aan de regels van het algoritme van Google.

SEO tip 1: plaats je belangrijkste zoekwoord in je URL, je paginatitel en in je belangrijkste kop
Wanneer je bezig bent met SEO wil je het Google zo duidelijk mogelijk maken waar de pagina over gaat. Door je belangrijkste zoekterm al in je url (op deze manier: www.website.nl/categorie/zoekterm), je paginatitel en in de eerste en belangrijkste kop te vermelden, kan er voor Google weinig verwarring ontstaan.

SEO tip 2: behandel slechts één onderwerp per pagina
Hiervoor geldt ongeveer hetzelfde als hierboven. Wanneer je meer onderwerpen op een pagina behandelt, wordt het voor Google lastig om vast te stellen waar je pagina over gaat en dit heeft invloed op je vindbaarheid. Let dus ook op met website designs die als een informatie rol werken. Deze designs geven in het oog van Google alle pagina’s op de homepage weer: niet SEO-vriendelijk. Gelukkig kan een goede websitebouwer dit probleem verhelpen als je hier naar vraagt.

SEO tip 3: kopieer nooit klakkeloos tekst
Dit geldt voor tekst binnen je eigen website als voor tekst van andere websites. Wanneer Google signaleert dat tekst exact overeenkomt met andere tekst, wordt je pagina geclassificeerd als een duplicaat. Voor SEO is dit zeer vervelend, aangezien duplicaten vrijwel nooit door Google worden weergegeven. Pas ook op met het letterlijk vertalen van tekst; het algoritme van Google is slim genoeg om dit op te merken.

SEO tip 4: pagina’s hebben een meta description, maar er gebruik van!
Dit geldt voor tekst binnen je eigen website als voor tekst van andere websites. Wanneer Google signaleert dat tekst exact overeenkomt met andere tekst, De meta description is een stukje code aan de achterkant van je pagina waarin je een kleine samenvatting van je pagina kunt geven. In de Google zoekresultaten is dit het stukje tekst van twee regels dat onder de link staat. Bij veel website is deze meta description niet ingevuld. Dit is jammer, want dan knipt Google zelf een paar zinnen uit je tekst welke vaak geen samenhang hebben. Een goede meta description die SEO geoptimaliseerd is, is een korte samenvatting van het onderwerp van je pagina, bevat de belangrijkste zoektermen, is slechts 155 karakters lang en bevat een call to action.

SEO tip 5: laat je tekst voor 2-4% uit je belangrijkste zoekterm bestaan
Binnen het SEO werkveld is de gouden regel: laat je belangrijkste zoekterm dusdanig vaak in je tekst voorkomen dat deze 2-4% van je tekst beslaat. Als je hier onder gaat zitten herkent Google je onderwerp niet en als je hier boven gaat zitten doe je aan keyword-spamming, wat ook niet bevorderlijk is voor je vindbaarheid. Het belangrijkste zoekwoord in deze tekst is bijvoorbeeld SEO, welke 16 keer voorkomt (2.8%). In theorie zou deze blog dus prima gevonden moeten worden.

Benieuwd naar meer? Lees dan ook de andere SCHAAL+ blogs of volg SCHAAL+ op social media.

Eva Haaijer

Je kunt alleen op dit artikel reageren indien je bent ingelogd