Happy 'plusday'

Nathalie Colom y Vicens 13-10-2016 10:24
Categorieën: SchaalX MT

Afgelopen week ontving ik een uitnodiging om mee te doen aan een Masterclass Personal Branding om mijzelf ‘als 40+er te leren positioneren’ in de arbeidsmarkt. In de Volkskrant lees ik een artikel over de lancering van een nieuwe e-magazine voor ‘oudere vrouwen’ omdat je als ‘50+er nog lang niet dood bent’. En dan heb ik het nog niet over de ontelbare advertenties die ik op mijn social media tijdslijnen vind hoe ik ‘zakelijk interessant blijf op oudere leeftijd’.

Deze week ben ik jarig. Als 40+er, durf ik het nog te vieren?
Ouder worden is hot. En tegelijkertijd ook weer niet. Want waar we ons aan de ene kant suf sporten, braaf de ene gezonde foodtrend na de andere volgen, we mindfulnessen tot we een ons wegen en op deze manier ons leven kwalitatief willen rekken, worden we aan de andere kant uitgelachen waar we bij staan. Want oud worden? Ja heel graag. Maar oud zijn? Nou nee… liever niet. Niemand wil de + achter zijn leeftijd, want dat geeft ‘negatieve associaties’. Daarom durven we als 50+ (zelfs 40+ hoorde ik) nauwelijks onze leeftijd meer op het CV te vermelden, wisselen we lastig van baan (kun je helemaal wel je vaste contract vergeten) en moet je zaken ‘kunnen’ als senior en mag je dit niet meer ‘leren’.

Nou, wat mij betreft wordt die plus een dikke min
Want als je érgens jong van blijft.. is het wel dingen -erbij- leren, jezelf ontwikkelen en vooral (blijven) ontdekken. Nieuwsgierig blijven, jezelf verwonderen en vooral stappen durven nemen waar je tot nu toe nog niet aan gedacht had. Omdat je tot nu toe vast in een patroon zat en druk met kinderen krijgen, man ontmoeten, huizen kopen of simpelweg de crisis doorkomen. Maar die crisis is voorbij, de kinderen zijn nu inmiddels groot (genoeg), die man kan ook heel goed zelf zijn hemden strijken (als hij er nog is) en je kennis heb je nu wel voldoende bewezen toch? En was leeftijd niet gewoon een getal?

Als ik in mijn 40+ netwerk om mij heen kijk, zie ik juist heel stevige communicatievrouwen die weten waar ze over praten. Die, doordat ze al jarenlang meedraaien op de arbeidsmarkt, supergoed hun mannetje staan, een groot netwerk hebben, weten wat ze goed maar vooral ook níet kunnen en juist door hun leeftijd kunnen relativeren als de beste. Hard werken houd je nog het beste vol door humor. Ik ontmoet vrouwen die meer vrijheid hebben doordat hun kinderen zichzelf inmiddels redden, thuis niet meer 1000 ballen in de lucht hoeven houden maar juist alle aandacht en energie aan zichzelf willen en kúnnen geven. In ons vak hebben we alle ontwikkelingen op social media gevolgd,
online communicatiemogelijkheden ontwikkeld, app’s bedacht, e-commerce studies gevolgd, scrummen we onszelf ongans en weten we al wat onze klant wil voordat hij er zelf achter is. Waarom? Omdat we werk- én levenservaring hebben.

In 2019 is meer dan de helft van de volwassen 50+. Dus lieve directieleden, recruiters en HR-managers: koester deze groep. Seniorenmarketing, ook al zo’n term. Misschien behoor je er zelf wel toe. Terwijl ouder pas minder wordt als we zelf deze stigmatisering in stand houden. Het goede nieuws is dan tegelijkertijd dat we deze ook zelf weer kunnen omdraaien. Immers, je blijft jong door te blijven ontwikkelen, jezelf uit te dagen en vooral ook je tot dan toe vastgestelde mening durft te herzien.

En ik? Ik denk dat ik deze week maar een extra grote taart ga 
bestellen. Met een sierlijke dikke plus erop.

Bovenstaande blog is geschreven door Nathalie Colon y Vicens, één van onze relaties. Heb jij een interessant blog geschreven die wij kunnen doorplaatsen of wil je exclusief voor ons schrijven? Stuur dan een e-mail naar tess.vanolst@schaalx.nl

Nathalie Colom y Vicens

Reageer