Is de marketing generalist de nieuwe digitale specialist?

Josien Leyer 10-11-2016 11:53
Categorieën: Executive search, SchaalX MT

De marketing generalist blijft

Marketeers zijn nog steeds een populaire doelgroep bij headhunters en werkgevers. Begin 2015 berichtten wij al dat de marketeer de meeste gehunte doelgroep is in Nederland, volgens de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie is hier anno 2016 weinig verandering in gekomen. Uit nieuw onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de marketeers (marketingdeskundige, marketingmedewerker, adviseur marketing en communicatie en overig marketing) gemiddeld een keer per jaar of vaker wordt benaderd voor een nieuwe baan. Marketeers zorgen voor beweging op de arbeidsmarkt.

Met de opkomst van de sociale netwerken zie je binnen deze vacatures bijna geen marketingfunctie meer zonder een digitale component. Logisch ook: de marketeers vind je immers waar hun publiek is. Steeds vaker wordt om specialisten gevraagd, met de digital / social marketeer en de content marketeer aan top. Ten opzichte van 2015 lijkt de vraag naar digital / social marketeers wel iets gedaald (bron: Trendbox, de grote marketing enquête 2015 ). Ondertussen vliegen de termen van Agile marketing, targetted marketing en marketing automation je om de oren. Elk jaar wordt het jargon uitgebreid. Zo snel als titels komen gaan ze echter ook weer. De ‘social marketeer’ zit al in de volwassenheidsfase en ondertussen staat de connectivity marketeer alweer op de stoep.

Ook SchaalX houdt deze ontwikkeling uiteraard goed in de gaten. Is het nu vooral de Digital marketeer of ook de generalist waar vraag naar is?  Als consultant ben ik dagelijks in gesprek met deze marketeer die een nieuwe baan overweegt (actief zoekt) of die tijdens gesprekken zich laat ontvallen ook zelf open te staan voor een nieuwe baan (latent geïnteresseerd). Een van de vragen die mijn dan regelmatig wordt gesteld: ‘moet ik mij nu ook gaan specialiseren en omscholen tot digital specialist’?

Wat is in dit speelveld nu de toekomst van de Marketing generalist? In een landschap waar veel organisaties zich moeten gaan bezig houden met een digitale transformatie of hier middenin zitten en waar strategische heroriëntatie nog steeds hoog op de agenda staat, is de marketing generalist onmisbaar. Een generalist die weet hoe de hazen lopen in het digitale tijdperk. Een generalist die het overzicht houdt, trends analyseert en een onderscheidende visie en strategie neerzet. Dit onderstreept nog een keer het belang van de generalist, iemand die macro kijkt en die extra waarde toevoegt aan specialisten.

De allrounder moet zich dus vooral niet massaal gaan omscholen maar de samenwerking zoeken met de specialist en zelf open staan om te leren van de specialist.

Josien Leyer

 

Reageer