Bel niet maar schrijf!

Joyce Bastiaans 24-8-2016 10:27
Categorieën: SchaalX MT

“Goeiemorgen”,
“Goeiemorgen”, 
“Ik heb een vraag over de vacature”, 
“Welke vacature?” 
“De vacature die je net online hebt gezet” 
“Ja…” 
“Wat staat erin?” 

Oké, bovenstaand telefoongesprek is een beetje opgeschroefd, maar SchaalX merkt dat sommige telefoongesprekken achteraf niet zo nuttig zijn. Dat vinden we zonde! Een telefoongesprek kan hartstikke effectief zijn, als er goeie vragen worden gesteld. Alleen dan kunnen wij kandidaten verder helpen en zijn wij waardevol. 

Opvallen is een must 
Wil je die ene baan? Dan MOET je opvallen. Wie googelt op sollicitatietips leest dat het nuttig is je stem te laten horen. Na het plaatsen van een vacature ontvangen bedrijven honderden reacties. Je bent een speld in een hooiberg, daarom weten ‘ze’ echt niet meer wie, wie is. Met één belletje ben je in the picture. Daar zijn wij het wel en niet mee eens. 

Beltips die jou verder helpen 
Die prachtige beltip is inmiddels bekend want bij SchaalX worden we platgebeld met vragen over vacatures. Vragen die bellers vaak zelf al kunnen beantwoorden. “Is mijn opleiding inderdaad relevant?” “Naar welke belangrijke vaardigheden vraagt het bedrijf?” Die vragen worden in de vacature zelf al beantwoord. We verwijzen de beller met dit soort vragen dan ook door naar de vacature en kunnen geen extra hulp bieden. 

Stel dat je wilt peilen of jouw retailachtergrond wel of niet zinvol is voor een vacature waarin we vragen naar telecomervaring, dan is dat een goeie vraag. We kunnen ons ook voorstellen dat je de reisafstand wilt weten of andere informatie die je niet hebt kunnen vinden in de vacature of op de website (als het bedrijf wel bekend is). 

Nog een tip die we je graag meegeven is om met een positieve houding te bellen, een vrolijke stem doet wonderen. Regelmatig hebben we gepikeerde kandidaten aan de lijn die informatie willen hebben, die wij niet mogen geven. Hoe graag we dat ook zouden willen. Zoals in veel vacatures, de naam van het bedrijf. Oké, ingehouden boosheid en hoorbare frustratie valt op, maar de kans op die baan wordt er zeker niet groter door. Dus bel optimistisch en stel vragen over zaken (behalve de naam van het bedrijf) die niet in de vacature staan. 

Schrijven is blijven 
De leukste gesprekken zijn de gesprekken waarin wij de kandidaat zelf bellen. Als een geschreven motivatie opvalt, bellen wij maar al te graag. We pikken ze er zo uit. Krachtige motivaties die passen bij de functie, markante teksten met een persoonlijke twist. Het liefst met zo min mogelijk woorden. 


Bellen mag natuurlijk altijd, maar stel zinvolle vragen. Dan krijg je antwoorden waar je mee uit de voeten kunt en waar je die krachtige motivatie nog opvallender mee maakt. 

Vertel over jezelf, overtuig ons en wij wensen je succes met opvallen! 

Joyce Bastiaans

Reageer