Digitalisering: niet de eerste maar ook niet de laatste trend

Jorick Merx 7-2-2017 13:40
Categorieën: SchaalX MT

De digitalisering houdt veel bedrijven bezig. De een heeft er zijn voordeel mee, voor de ander is het een vermoeiend proces. Die transformatie heeft veel impact op een bedrijf. Vaak zijn gevestigde systemen of processen outdated en moeten deze vervangen worden, wat veel weerstand op kan leveren. Maar wat komt daarna? Een eenmaal gedigitaliseerd bedrijf wint nu op efficiency en extra mogelijkheden, maar wat is de volgende trend? Ik geloof niet in een eenmalige verandering naar een meer digitaal georiënteerd bedrijf; want digitalisering is niet de enige trend die er is, en zal ook zeker niet de laatste zijn.

Waar ik wél in geloof, hangt nauw samen met de alom bekende quote van Darwin: ‘Het is niet de sterkste of de slimste (of de meest digitale) die overleeft, het is degene die zich het meest kan aanpassen in een veranderende omgeving’. Voor mij is dit de basisregel in het proces van transformeren. Zorg dat je als bedrijf niet transformeert naar een andere vorm waar je vervolgens jaren aan vast zit, transformeer naar een bedrijf dat soepel kan blijven transformeren.

Nu is dit ook geen nieuws meer. Nederlandse bedrijven zijn al jaren bezig om flexibeler te worden, de agile aanpak en de scrum teams vliegen je om de oren. Voor sommige bedrijven werkt dit, voor anderen niet. Dit zou ook geen doel op zich moeten zijn. De juiste manier van veranderen kunnen we leren van de Netflix’en en de Wehkampen van deze wereld. Het product wat je verkoopt is slechts een middel is om je doel te bereiken. Deze bedrijven zijn enorm succesvol veranderd. Netflix begon met op bestelling dvd’tjes door de bus te gooien, maar hield zich niet vast aan haar product. Ze bleef hetzelfde doen: mensen in huis een bioscoopervaring leveren. Bij beide genoemde bedrijven heeft de digitalisering een grote rol gespeeld in het veranderen van hun bedrijfsproces. Ik weet echter zeker dat als morgen blijkt dat men spontaan meer traditionele tv kijkt, Netflix hier succesvol op inspeelt. En zo moet het: ze zijn waar ze moeten zijn, ongeacht de manier waarop.

Ik ben Jorick Merx, 21 jaar jong, veel energie en erg veel zin in de komende tijd waarin ik mij gigantisch ga ontwikkelen. Ik probeer energie kwijt te raken door tennis, af en toe een rondje hardlopen en nieuwe mensen ontmoeten. Dat ontmoeten van nieuwe mensen doe ik het liefst in mijn nieuwe functie: consultant online professionals bij SchaalX.

Jorick Merx

Reageer