Paradox in de zorg: groeiend personeelstekort, maar marketing en communicatie zijn hot!

Erik de Vogel 6-6-2017 14:04
Categorieën: Public, SchaalX MT

Recente cijfers bevestigen nog maar eens het toenemende tekort aan personeel in de zorg (naast bouw en ICT is dit de sector met het grootste tekort). Tegelijkertijd is de zorgsector enorm in trek bij communicatie- en marketingprofessionals. Wanneer ik start met de werving voor een marketing of communicatiefunctie in de zorg – en dat gebeurt steeds vaker – dan kunnen meteen de zandzakken voor de deur om de stortvloed aan sollicitanten in te dammen. Wat maakt de zorg voor marcom professionals zo interessant?

In de eerste plaats spreekt de zorg ons allemaal tot de verbeelding. Vroeg of laat zijn we allemaal patiënt. Bovendien is het organiseren van een goed en betaalbaar zorgstelsel misschien wel het meest elementaire maatschappelijke vraagstuk en is ‘gezondheid’ bewezen een van de meest bepalende geluksfactoren: hoe gezonder, hoe fitter, hoe gelukkiger!

Daarnaast ondergaat het zorgstelsel op dit moment een grondige renovatie met de intrede van marktwerking, de decentralisatie van overheidszorgtaken naar gemeenten, slimmer en veeleisender wordende patiënten en last but not least de digitale en technologische transformatie die ook in de zorg voet aan de grond krijgt: eHealth, digitale patiënten portalen, big data, HealthTech/robotisering, you name it: het bestaat en het gebeurt in de zorg.

Deze ontwikkelingen hebben ingrijpende gevolgen vanuit marketing en communicatieperspectief, want de patiënt is ineens een reizende klant (patiënt journey) die niet meer lijdzaam in de spreekkamer zit, maar die zelf bewuste keuzes maakt op basis van kwaliteit, prijs en service. Het ziekenhuis is ineens een slagveld waarop imago’s en reputaties sneuvelen door snelle TV-jongens die ‘for real life’ de spoedeisende hulp volhangen met camera’s, door op straat liggende patiëntgegevens, gesprongen waterleidingen, voortwoekerende klebsiella bacteriën en met elkaar ‘kemphanende’ cardiologen: ‘what happens in the OK, stays in the OK’ is voltooid verleden tijd. Binnen is buiten en buiten is binnen. Vanuit een ander oogpunt is het ziekenhuis een broedkamer van hi-tech innovaties, waaruit prachtige verhaallijnen ontstaan, zoals over op afstand opererende robots en hartmonitoren met smartphone-app. En de zorgverzekeraar tenslotte, als boeman weggezet, is ineens de Gorden Gekko van de sector. Hij die letterlijk over lijken gaat …

Dit scala aan veranderingen is natuurlijk likkebaarden voor communicatie en marketing professionals. Het verklaart de meer dan gemiddelde populariteit van marcom vacatures in de zorg. Maar er is ook veel kaf onder het koren, want lang niet iedereen kan uit de voeten binnen de complexe kaders van de zorg of is in staat zich de ‘taal van de zorg’ eigen te maken. Mijn uitdaging is om juist díe communicatie en marketing professionals aan zorgorganisaties te verbinden die de zorg ‘ademen’. En nee, dat betekent niet dat je zonder zorgervaring niet in beeld komt: juist de combinatie van verschillende competenties en ervaringen, in zowel commerciële als non-profit sectoren, zijn van grote waarde binnen de zorg.

Ben jij een ervaren communicatie of marketingprofessional en ben je nieuwsgierig naar werken in de zorg? Neem dan gerust eens contact met mij op! Erik de Vogel

Reageer